Bild
Seuraava artikkeli

Matkailuauto vai vaunu?

Uutiset
Olimme olleet jo 30 vuotta matkailuvaunun käyttäjiä, kun uteliaisuus heräsi. Millaista olisi matkailu, jos vaunun sijasta olisimmekin matkailuauton käyttäjiä? Nyt olemme olleet jo 7 vuoden ajan. En kuitenkaan ole varma siitä, onko tämä ainoa oikea valinta.

 

Tottakai olimme tavanneet sekä vaunun että autojen käyttäjiä. Jollakin tavalla heissä oli aistittavissa eroja. En tarkoita sitä, että monilla on autossa kiinni huomattavasti enemmän rahaa kuin vaunun omistajissa. Tuntui, kuin nämä harrastajatyypit olisivat vähän kuin eri heimoa.

 

Tunnen useita matkailuautojen myyjiä. Tietysti aika ajoin juttelin siitä, millaista elämä olisi, jos vaunun sijasta olisikin matkailuauton käyttäjä. Vastaukset vaihtelivat, mutta selkeää käsitystä kummankin eduista ja haitoista en näiden tietojen perusteella kyennyt muodostamaan. Paitsi yhden seikan osalta.

 

Kauppiaat sanoivat, että vaunuilijat ovat melko tavalla erilaista joukkoa kuin autojen käyttäjät. Ja autosta hyvin harva siirtyy vaunuun kun taas vaunusta tuntuu olevan helpompi siirtyä matkailuauton käyttäjäksi. Miksi? EIvätpä nuo työkseen laitteita myyvät osanneet selkeästi syitä kertoa.


Sitten uteliaisuus voitti. Kerroin kauppiaalle, jonka kanssa usein juttelin, että matkailuauto on alkanut kiinnostaa. Mutta en suinpäin ole valmis siirtymään matkailuautoon. On siitä ainakin ensiksi saatava jossakin määrin kokemuksia.

 

Kauppias oli ystävällinen. Hän tiesi, että olemme aikeissa mennä Ruotsiin ja Tanskaan. Hän kysyi, olisiko siinä ideaa, että ottaisimme kokeiltavan auton käyttöön vasta Ruotsista. Siinä saattaisi säästää lauttamaksussakin jonkin verran. Koska elettiin lokakuun puoliväliä, oli paljon helpompi järjestää koeajomahdollisuus kuin keskellä lomakautta. Ajatus sopi meille mainiosti.

 

Saimme pikaisen opastuksen Kaben matkailuauton käyttöön. Monet seikat olivat melko samantapaisia kuin matkailuvaunussamme, mutta aivan uusiakin asioita oli paljon. Myöhemmin osoittautui, että pikaopastus ei uponnuy muistiin kovinkaan tejokkaasti. Onneksi meillä oli lupa soittaa auton omistajalle, jos eteen tulisi vaikeuksia. Käyttöohjekirja oli toki autossa mukana - yosin vain ruotsiksi. Mutta kieli ei ollut meille esteenä.
 

Autolla ajaminen oli miltei helpompaa kuin vaunun kanssa liikkuminen, jopa ensimmäisellä ajokerralla. Suurin ongelma oli lämmityslaitteen käyttäminen. Se erosi siitä, mihin vaunussa olimme tottuneet. Onneksi käyttöohjekirjan kanssa sentään selvisi, miten laite saadaan paikallaan seistessä lämpimäksi. Se olikin tarpeen, sillä yöllä oli pakkasta jo 5 -10 astetta.

 

Ensimmäinen auton konkreettinen etu vaunuun verrattuna selvisi nopeasti, kun halusimme pitää ajotauon. Matkailuvaunun käyttäjän on siirryttävä autosta ensiksi ulos, ja sitten kavuttava vaunuun. Matkailuautossa kaikki on saatavilla oitis, kunhan ensiksi pysäyttää auton. Se tuntui kieltämättä huomattavasti helpommalta. Ja tuo ero muuttui sitä suuremmaksi, mitä kurjemmaksi sää muuttui.

 

Toinen seikka alkoi myös selvitä aika pian. Matkailuautossa on selvästi vähemmän tilaa kuin vaunussa. Olimme tottuneet noin 5,3 metriä (sisätila) pitkään tilaan. Autossa söi sisätilasta huomattavan osan ohjaamo siitä huolimatta, että kuljettajan ja repsikan istuimet oli käännettävissä osaksi oleskelutilaa.
Se ainakin selvisi, että meistä ei voisi helposti saada lyhyen, alle 6 metriä pitkän matkailuauton käyttäjiä.

 

Kolmas ero selvisi Kööpenhaminen leirintäalueella. Kun auto oli saatu parkkiin ja tavarat osin purettua asumista ja oleskelua varten, ei ollutkiaan käytettävissä autoa, jolla lähteä kaupungille tai ostoskeskukseen. Toimintatavan muutoksen oppiminen vei meiltä yli vuoden. Ja muutos tuntui tosi hankalalta.


Nyt olemme oppineet kolme asiaa: Mukana pitää olla polkupyörät, pitempiaikainen leirintäpaikka pitää olla julkisen liikenteen hyvien kulkuyhteyksien lähellä sekä jääkaappi tulee täyttää tarpeellisilla ruoka- ja juomatarvikkeilla ennen leiriytymistä.

 

Neljäs asia selvisi vasta sitten, kun teimme päätöksen luopua matkailuvaunusta ja siirtyä matkailuvaunun käyttäjiksi. Halusimme ostaa uuden auton. Tein laskelmia, paljonko rahaa siihen joutuu sijoittamaan. Lisäksi ryhdyin vertailemaan vaunun ja auton aiheuttamia vuotuisia käyttökustannuksia.

Laskelma osoitti vääjäämättä, että ainakaan uuden matkailuauton hankkiminen ei taloudellisesti ole lainkaan järkevää. Vakuutusmaksut, ajoneuvoverot, huoltokustannukset ja ajoneuvon arvon alenemisesta koituva rahanmeno on ainakin kaksi kertaa suurempi kustannus kuin  uudessa matkailuvaunussa, jonka hankintahinta on vain puilet noin 65 000 euroa maksavan uuden auton hinnasta.

 

Taloudellista laskelmaa en vaimolle näyttänyt lainkaan. Tuttavieni kanssa siitä puhuin. He vakuuttelivat, ettei harrastusten kohdalla ole minkäänlaista mieltä laskea kustannuksia. "Ne pitää kokonaan unohtaa. On parasta elää nyt ja nauttia, ethän edes tiedä, kuinka pitkään voit harrastustasi jatkaa". - Se oli outoa puhetta, sillä olen aina pitänyt tärkeänä pitää hankinnoissa edes jonkinlaista tolkkua.

 

Missä nyt mennään?

 

Vieläkin pohdin aika ajoin, olenko enemmän matkailuvaunujen vai autojen käyttäjäheimoon kuuluva.

Sen myönnän, että kun istun matkailuautomme ratin ääreen, koko maailma muuttuu siitä hetkestä alkaen, kun auto läjtee pihasta liikkeelle. Ajan rauhallisemmin, keskityn liikenteeseen, ennakoin tilanteita ja nautin. Kun kahvikupposta tekee mieli, pysäytän ja keitän kahvit. Kun alkaa väsyttää, otan nokkaunet. Mukavan paikan tullessa vastaan pysäytän, ja pidän ajotauon - ehkä jään yöksi.

 

Ja iltaisin, kun ei olla autolla liikenteessä, luesken matkailuautolehtiä tai seuraan netistä uutisia ja muiden harrastajien keskustelua matkailuautoista, matkakohteista ja varusteista. Taidan kuulua siis enemmän matkailuautoilijoiden heimoon - vaikka aika ajoin vilkuilen netistä, mitä matkailuautoheimolle kuuluu.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.