Bild
Seuraava artikkeli

Carthago e-line I 47

Kestotesti

Yksi vuosi ja yli 20 000 kilometriä ja yli 80 yöpymistä. Hellettä ja pakkasta, lumi- ja vesisadetta, kuoppaista maantietä ja tasaista baanaa Pohjois-Suomea ja Baltiaa myöten. Kuinka sujui?

Koeajetussa autossa on Fiatin 3-litrainen ja 157-hevosvoimainen moottori, joka täyttää Euro 4 -päästövaatimukset. Moottorit ovat olleet uusien päästönormien mukaiset vuoden 2012 alusta lähtien.
Alusta on AL-KO:n käsialaa. Siinä on madallettu runko, joka on erityisesti Carthagolle valmistettu. Autolla on kantavuutta 4,5 tonnia ja pituutta 7,29 metriä. Alusta on vakaa ajettava ja ohjaus tarkka. Auto ei hae linjaa missään nopeudessa, eikä edes puuskittainen sivutuuli saa ohjaajaa hikoilemaan. Matalarunkoisen alustan ansiosta painopiste on saatu alas, mikä pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää auton heilumista. Kun iso takatalli, jonka kantavuus on 250 kg, ja vesi- sekä bensiinisäiliöt ovat täydessä matkavarustuksessa, tuntuu siltä, että auto pyrkii jonkin verran tekemään heijausliikettä monttujen jälkeen. Kaksoispohja antaa mukavasti lisää lämmintä säilytystilaa, mihin on saatu myös vesi- ja viemärijärjestelmät pakkaselta suojaan.
Rakenteille annetaan kymmenen vuoden tiiviystakuu. Seinärakenteissa ei ole käytetty puuosia ja myös kylmäsilloista on päästy eroon. Katon ulkopuoli on lasikuitua ja sisäpuoli alumiinia, näin ulkopuoli suojaa raevaurioilta ja alumiinirakenne salamaniskuilta.

Ensituntuma ratin taakse hypätessä oli, että ohjaamo on alempana kuin puoli-integroidussa matkailuautossa. Ohjaamon kojelauta laskeutuu alaspäin, joten näkyvyys eteen on erinomainen. Isoista peileistä näkee hyvin taakse ja tienreunoille. Samalla kookkaat peilit muodostavat kuitenkin pahat, kuolleet kulmat sivuille, jolloin ainakin liikenneympyrään tullessa saa olla tarkkana ja selkä notkeana, ettei peilien katveeseen jää auto tai moottoripyöräilijä. Peileissä on lisäkiinnitys kumituteilla ikkunaan, mikä on hyvä varustus, sillä silloin kookkaat peilit eivät pääse heilumaan ajon aikana. Kumituttien kiinnipysyminen ei tosin vakuuttanut varsinkaan talvikäytössä.
Moottorin voima tulee tasaisesti ja tehoa on riittävästi, vaikka auto olisi täyteen matkavarustukseen pakattu. Traktoreita ja mopoautoja ohittaessa kuljettaja ei saa ylimääräisiä sydämentykytyksiä, sillä auto kiihtyy rivakasti neljästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kuusi vaihdetta eteenpäin takaavat, että jokaiselle ajonopeudelle on tarjolla sopiva vaihde. Peruutusvaihde kytkee automaattisesti päälle peruutuskameran näytön
Ajon aikana auto on hiljainen, eikä vieruskaverin kanssa keskustellessa tarvitse korottaa ääntään.  Toisaalta, kun auto on hiljainen, alkaa helposti kiinnittää huomiota pieniinkin nitinöihin. Ruiskautus silikonia on nopea ensiapu häiritseviin natinoihin. Mitä enemmän autoon tuli ajokilometrejä, sen vähäisempiä häiritsevät nitinät olivat. Testin alkujakso osui kuitenkin talveen, jolloin kaikki epäkohdat korostuvat. On muistettava myös se, että vaikka matkailuauto olisi valmistettu kuinka hyvin tahansa, niin omalla amatöörimäisellä esineiden pakkaamisella sisätiloihin voi saada aikaan epämukavia ääniä, varsinkin jos ajaa talvisilla, muhkuraiseksi auratuilla maanteillä.
Talveksi autoon vaihdettiin nastalliset Nokian Hakkapeliitat. Yllätykseksi rengasäänet eivät ainakaan korvamääräisesti nousseet. Rengasääniä ei kuitenkaan mitattu.
Auton ohjaamossa tarkenee pakkasellakin ilman karvalakkia. Kuljettajan penkin alla sijaitsevaa lisälämmitintä ei käytetty talven 2011/2012 pakkasilla. Myös muut tilat pysyvät ajon aikana lämpimänä lämmönvaihtimen ansiosta. Varsin kookas etulasi pysyy sulana, mutta puhallus saa olla lähes maksimilla ja suunnattuna kokonaan ikkunaan päin.

 

Kestotestin löydät kokonaisuudessaan uusimman Camper 10-2012 lehden sivulta 12.
Omaksesi lehden voit tilata tästä tai lehtipisteestä!
 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.