Bild
Seuraava artikkeli

Jakohihnan vaihto

Huolto

Mitä matkailuauton jakohihnan vaihtaminen oikeastaan pitää sisällään? Miten se vaihdetaan, miksi se on välttämätöntä ja mitä se maksaa? Vastausten hankkimiseksi vierailimme huollossa, jossa saimme seurata jakohihnan vaihtoa.

Bossings Bilservice -huollossa on täysi meno päällä. Ruuvivääntimien äänet sekoittuvat autonostimien sihinään ja iloisiin kesähitteihin, jotka raikuvat kaiuttimista. Yhden autonostimen päällä komeilee Fiat Ducato 130 Multijet vuosimallia 2010. Ajoneuvoteknikko Jani Saastamoinen on asentamassa siihen uutta jakohihnaa. Hän on työskennellyt huollossa kymmenen vuotta.
– Jakohihnan vaihdossa suurin osa ajasta menee osien irrottamiseen, jotta varsinaiseen jakohihnaan pääsee käsiksi, kertoo Jani nostaessaan matkailuautoa sopivalle työkorkeudelle.
Jani aloittaa ruuvamalla irti oikeanpuoleisen etuvalon ja irrottamalla ylemmän moottorinsuojan kumit. Seuraavaksi alempi moottorisuoja irrotetaan, samoin kuin oikeanpuoleisen pyöräkotelon lokasuoja.
Nokka-akselin edessä on vielä ilmastointipumppu vetohihnoineen sekä servon ja generaattorin hihnat. Koska hihnat ovat melko edullisia, on nekin hyvä vaihtaa, kun ne joka tapauksessa irrotetaan.

Lue mielenkiintoinen Teknikka-artikkeli kokonaisuudessaan Camper 7 sivulta 76.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.