Maailman kehittynein

Tekniikkaa

Camper 6-2014 poimittua: Jotkut itserakennetut ovat yksinkertaisia, toiset taas kehittyneempiä. Kun keksijä ja teknikko Bran Ferren keksi rakentaa matkailuauton perheelleen, oli suunnitelmissa ehdottomasti jälkimmäinen vaihtoehto.

Monet leuat loksahtanevat, kun Bran Ferren Robyn-vaimoineen ja Kira-tyttäreineen ajavat autonsa tallista tulevana kesänä. KiraVan on kuin rullaava avaruusalus. Se näyttää ulkoapäin miltä tv-bussilta tahansa, mutta ensisijaisesti se on perheen loma-ajoneuvo.

– Olen 61-vuotias ja tyttäreni Kira on vain viisivuotias. Haluan opettaa hänelle maailmasta ennen kuin olen liian vanha ja KiraVan on meidän löytöretkiapulainen. Samalla siitä tulee myös yritykseni tutkimusprojekti, Bran Ferren paljastaa.

Disneyn kehitysosastolla 90-luvulla työskennellyt Bran Ferren lähti 12 vuotta sitten omaan suuntaansa perustaen Applied Minds LLC:n. Se on kehitysyritys, jonka toimeksiantajiin kuuluu kaikkea Hollywood-elokuvista aina GM:n, Intelin, Sonyn ja US Air Forcen kaltaisiin suuryrityksiin. Bran Ferren on yli 500 patentin isä.

Perheen matkailuauto KiraVan on parhaillaan rakennettavana, ja siksi tämän jutun valokuvat ovat tietokoneella tehtyjä.

– Ensimmäiset testit ajetaan kesällä Mojaveaavikolla. Tarkoitus on selvittää miten auto selviää äärimmäisestä kuumuudesta ja vaikeasta maastosta, Bran kertoo ja kun häneltä kysytään miten auto selviäisi pohjoisen talvista, toteaa hän, että KiraVan on rakennettu selviämään kaikista ilmasto-olosuhteista. ”Myös teidän ihanista talvistanne”, kuten Bran asian muotoilee.

Mies on aiemmin rakentanut tutkimusmatkailuajoneuvoja, mutta myös reissannut perinteisillä matkailuajoneuvoilla.

– Olen matkustanut sekä vaunuilla että autoilla yli 30 vuoden ajan, kertoo Bran, jonka edelliseen autoon, Maximogiin, voi tutustua netissä osoitteessa www.maximog.com

KiraVanin vaunussa on parvivuode, keittiö ja kylpyhuone, jossa on jätökset tuhkaksi kärventävä polttokäymälä. Kira-tyttärellä on oma teltta katolla ja säilytysluukut on täytetty niin sukellusvarusteilla kuin ylimääräisellä pakastelokerolla ruokaa varten.

Maximog-projektista poiketen KiraVan on perävaunullinen yhdistelmä, joka ei yleensä ole optimaalinen maastossa. Haasteena on selvitä 45 asteen kaltevuudesta, mikä on jyrkkä nousu jopa jalankulkijoille.

Vetoauto perustuu Mercedes Unimog U500NA -malliin, jonka alustaa on pidennetty ja vahvistettu perävaunun vetämistä varten.

Alusta on vaihdettu nitrogeeni-hydropneumaattiseen jousitukseen, jota voi nostaa ja laskea 30 senttimetrin verran. Lisäksi renkaita voi tyhjentää ja täyttää matkan aikana. Ne ovat rikkoutumattomat, mutta kovassa maastossa liikkuvuutta on hyvä voida parantaa päästämällä ilmaa ulos. Renkaiden sivut ovat kevlarvahvisteiset ja jäällä ketjut ovat automaattikäyttöiset.

Usean tutkajärjestelmän ja kaukosäätöisen minihelikopterin lisäksi käytössä on monta kommunikaatiojärjestelmää. Kun perävaunu irrotetaan, vetoauto valvoo sitä – ja toisin päin. Takaseinälle kiinnitetty dieselvetoinen moottoripyörä kommunikoi lisäksi vetoauton kanssa.

Moneen yhdysvaltalaiseen matkailuautoon verrattuna KiraVan on kuitenkin melko kompakti, sillä sen on tarkoitus mahtua kuljetuslentokoneeseen. Eurooppa on yksi perheen tärkeimmistä kohteista.

– Olen käynyt Ruotsissa moneen otteeseen, mutten matkailuautolla. Rakastan maan ihmisiä, taidetta ja ruokaa. Olen kiinnostunut taiteesta ja haluan esitellä perheelleni Ruotsin taivaallisia museoita.

Bran väistelee monien esittämää kysymystä kustannuksia koskien. Miljoona dollaria on mainittu, mutta se kuulostaa totta puhuen vähältä, eikä mies vahvista sitä.

– Laskut saavat aikaan hikikarpaloita, mutta se on sen
arvoista.

Kommentit