Bild
Seuraava artikkeli

Mustaa valkoisella

Hobby Premium Van 65 GE

KATSEENKÄÄNTÄJÄ. Saksalaiselle Hobbylle on annettava täydet pisteet oivallisesta muotoilusta. Viime vuonna yhtiö rynnisti markkinoille uudella Premium-vaunusarjalla. Nyt ovat vuorossa Premium-matkailuautot. Camper teki koeajon heti Lahden messuviikonlopun jälkeen yhdellä neljästä Suomeen ehtineestä autosta, joka toimitettiin nokialaiselle Cartradelle.

Hobbyn tehtaan tuotanto on pyörinyt vuoden verran kovilla kierroksilla, sillä Premium-vaunumallisto on myynyt erittäin hyvin. Suomessa se on nostanut Hobbyn entistäkin vahvemmin kärkeen. Matkailuautojen osalta menestystä on saatu odottaa. Nyt tilanteen uskoisi muuttuvan, etenkin kun kaikkien 15 malliversion perushinnat asettuvat 50 000 ja 60 000 euron väliin.
Premium-luokassa on kaksi päämallisarjaa; Van ja Drive. Premium Van on rakennettu Renaultin alustalle ja sen leveys on vain 214 senttiä. Pohjaratkaisuja on viisi.
Drive-mallit tehdään Fiatin alustalle ja niiden leveys on lähempänä totuttua eli 231 senttiä. Tässä mallisarjassa on tarjolla kymmenen erilaista pohjaratkaisua.

AutomaattIvaihteilla. Camper koeajoi Premium Van 65 GE:n. Auton alustana on Renault Master. Myyjä oli valinnut autoon isompitehoisen 146-hevosvoimaisen ja automaattivaihteisen koneen.
Jälleen kerran tuli havaittua se, että tehokkaampi kone tekee ajamisesta mukavampaa. Muiden jalkoihin ei tavallisissa liikenneoloissa jää. Kun pakettiin on lisätty vielä automaattivaihteisto, meno on entistäkin ripeämpää. Renaultin robottivaihteisto ei tosin kuulu kaikkein mukavimpiin, sillä sen vaihtoväleissä on suorastaan häiritsevä viive, joka teettää pieniä nykäyksiä. Ikään kuin auto arpoisi hetken seuraavaa pykälää päälle. Sama häiritsevä ominaisuus toistuu päinvastaisena tuntemuksena, esimerkiksi silloin, kun lähestyy risteystä moottorijarrutuksella.
Hobby on saatu kyseisellä alustalla ja korirakenteella todella hiljaiseksi. Kone ei turhia murise, kulmat eivät suhise eivätkä paikat kolise. Samoin alustan ja korin integroinnissa on onnistuttu hyvin. Auton kapeus ja integrointiosan ulkoinen muotoilu vaikuttavat esimerkiksi ilmanvastukseen.
Pitkä, 433 sentin akseliväli puolestaan tekee Premium Vanista vakaan ajettavan. Kapeus ja hyvin toimiva alusta antavat tunteen siitä, että auto kulkee hyvällä tiepohjalla kuin juna raiteillaan. Valmistajan markkinoimaa kapeuden tuomaa ketteryyttä ei kuitenkaan voi allekirjoittaa, kun Vania on käänneltävä pienessä tilassa, sillä pitkä akseliväli kostautuu.

Lue Hobby Premium Vanin testi uusimmasta Camper-lehdestä 8.2012
Camper lehden voit tilata tästä tai lehtipisteestä


 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.