Bild
Seuraava artikkeli

Vaivatonta kulkemista kahdelle

Suosio kasvussa

Dethleffs T 7011 on vuoden 2013 uutuus, jossa korostuu tämän päivän hitiksi noussut pohjaratkaisu: rinnakkaisvuoteet ja taakse sijoitettu takavessa. Alden nestekeskuslämmitys, siihen uutuutena kuuluva nestekiertoinen lattialämmitys sekä AL-KO:n alusta kuuluvat myös tämän auton varusteisiin. Antavatko nämä ominaisuudet katetta yli 79 000 euron hinnalle?

Koeajettu auto oli varustettu Fiatin 150 hevosvoiman koneella. Auto on paljon nopeampi mukavampi hallita ja käsitellä varsinkin kaistanvaihdoissa ja kaupungin ruuhkaliikenteessä. Ajo-ominaisuudet ovat muutenkin tuttua Fiat-laatua. Hallintalaitteet ovat vuosien varrella kehittyneet kevyiksi ja helpoiksi käsitellä.
Kuljettajaa ja kanssamatkustajaa on tässä autossa hellitty tyypillisillä Fiatin lisävarusteilla, kuten automaatti-ilmastoinnilla, kaiutinpaketilla, vakionopeudensäätimellä ja sähköpeileillä. Asumismukavuutta on puolestaan parannettu asentamalla integroidut  pimennysverhot etu- ja sivuikkunoihin. Tämän lisäksi Dethleffs on asentanut ohjaamoon saksalaiset Agutin erinomaiset istuimet. Istuimien ollessa rakenteeltaan laajasti säädettävät, ne mahdollistavat myös pidemmälle henkilölle hyvän näkyvyyden ulos siten, ettei Fiatin tunnetusti matalalla oleva tuulilasin yläreuna jää näkökenttään. Koska istuimien takana ei ole sohvaa, onnistuu myös pituussuuntainen säätäminen laajalti.

Ei aina valkoista.  Uuden Advantagen saa eri värisillä ohjaamoilla ja asuinosavärityksillä. Koeajetun auton ohjaamo oli sininen ja asuinosa valkoinen. Kyseisen vaihtoehdon saa ilman lisähintaa. Kalleimmillaan värivaihtoehtojen hinta nousee 1755 euroon (delfiininharmaa tai metallinpunainen hopealla asuinosalla).
Näkyvä muutos Advantage-mallistossa on myös uusi maskin ja etupuskurin muotoilu. Myös peräpeili on laitettu uusiksi kapeine led-valoineen. Keula on hopeisena toki näyttävä, mutta Suomen talvisissa oloissa Fiatin oma puskuri astinkololla on kätevämpi, jos etuikkunasta joutuu raapimaan jäitä pois. Suomivarusteena autossa on muun muassa roiskeläpät, pohjamuovi ja TV-antennin läpivienti.
Koska auto on selvästi suunniteltu kahdelle varttuneemmalle henkilölle, olisi voinut odottaa, että autossa on astinlaudat helpottamassa ohjaamoon astumista.
Tavaratilat, joihin on pääsy ulkoa päin, ovat tarkoitettu lähinnä pienempiä matkatavaroita ja markiisin alle tarvittavia hyödykkeitä varten. Sukset mahtuvat hyvin, mutta mitään polkupyöriä tai vastaavaa näistä luukuista ei saa mahtumaan.
Vessan alle sijoitettu takatavaratila on vain 25 senttiä korkea, mutta yli kahden metrin syvyinen. Se vaatisi ehdottomasti toiselle puolella vastaluukun, sillä jos tilaan menee asettamaan pienempiä tavaroita, niiden kaivaminen tilan perältä on haastavaa.

Vessa taakse. Kuten todettua, auto on suunniteltu kahdelle henkilölle ja siihen tarkoitukseen sisustaratkaisut antavat ruhtinaallisesti tilaa, sillä auto on 7,31 metriä pitkä. T 7011 on rekisteröity vain kolmelle henkilölle, sillä kantavuusraja tulee nopeasti vastaan. Tästä huolimatta autossa turvavöillä varustettuja istuimia on neljä. Auto tehdään vielä perinteisin menetelmin alumiinikuoresta, puukehikosta ja vanerilattialla varustettuna, joten painot menevät tiukoille. Nyt kantavuus on 367 kiloa.
Pohjaratkaisu tässä mallissa on taka-WC, suihku ja vaatekomero. Sängyt ovat pitkittäiset erillisvuoteet. Tämä ratkaisu antaa mahdollisuuden yhtenäiseen lattiatasoon, ilman portaita sänkyyn nousemista varten sekä tilavaan keittiöalueeseen.
Talvista asumismukavuutta on haettu asentamalla Alden nestekeskuslämmitys vakiovarusteena olevan Truman ilmalämmityksen sijaan. Aldeen on myös integroitu nestekiertoinen lattialämmitys sähkövastusten sijaan. Lämmitys on ulotettu myös ohjaamoon saakka. Koeajetussa autossa ei ole lämmönvaihdinta, mutta 660 euron lisähintaan sellaisen saa jälkiasennuksena. Silloin yhteen auton voi kytkeä oma lämmitysjärjestelmä sekä asuinosan lämmitysjärjestelmä.

Tämänkin koeajon löydät kokonaisuudessaan uusimmasta Camper-lehdestä 8.2012
Camper lehden voit tilata tästä tai lehtipisteestä

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.