Asuntoautoilla voi matkailla myös talvisin, vaikka moni mieltääkin ne kesäajan matkailukeinoksi. Talvella ajettaessa täytyy kuitenkin huolehtia perusasioista, kuten talvirenkaista. Sen lisäksi talvisin auto pitää pystyä parkkeeraamaan paikkaan, jossa sen voi liittää sähköpistokkeeseen. Tällöin esimerkiksi kokkaaminen sekä auton lämmittäminen on mahdollista ilman, että ne kuluttavat auton akkua.
Akun nopea kuluminen onkin yleistä talvisin. Asuntoautoon on hyvä ottaa mukaan varavirtalähde, jolla akun voi laittaa käyntiin, mikäli sen kanssa on ongelmia. Lämmitys on yksi niistä asioista, jotka syövät runsaasti akkua. Webastolämmitys voi tyhjentää akun nopeasti, jolloin ongelmana on se, että sen jälkeen autoa ei saa enää käyntiin, eikä myöskään lämmitys toimi. Oikein varustautumalla talvellakin voi kuitenkin ajaa asuntoautolla ja asua siinä.
Adria on matkalaisten suosiossa
Kun puhutaan talviasuttavista asuntoautoista, ovat Adrian asuntoautot nousseet monien suosikeiksi. Toki Adrialla on monia eri malleja, joten joukosta täytyy löytää se, mikä sopii kaikista parhaiten juuri talviolosuhteisiin. Adria Coral on asuntoauto, jossa on muun muassa lattialämmitys. Tämä helpottaa asuntoautossa asumista, sillä sisällä voi oleskella helposti ilman kenkiä myös kovilla pakkasilla. Adria suosiikin asuntoautoissaan niin sanottua Truma-lämmönjakelujärjestelmää, joka nostaa lämpöä lattiasta myös muualle asuntoautoon.
Myös Adrian uudehkossa Matrix-mallissa on lattialämmitys. Sen lisäksi siitä löytyy Trumatic-lämmitys kaasulla ja sähköllä. Näin matkailija voi siis itse päättää, haluaako hän käyttää kaasu- vai sähkölämmitystä. Tämä helpottaa tietysti niissä tilanteissa, jolloin sähköpistoketta ei ole saatavilla. Silloin voi vain valita kaasulämmityksen, joka ei vie paljon kaasua. Yksi kaasupullo kestää siis pitkään, vaikka sitä käyttäisikin lähes koko ajan.
Integroitu asuntoauto on paras talveksi
Monien matkailijoiden mielestä integroitu asuntoauto on paras vaihtoehto talveksi. Niissä ei ole ollenkaan matkustajan puolen ovea ja myös kuskin puolen ovi on eristetty hyvin. Auton kojetaulun päälle voidaan vielä levittää niin sanottu thermopeitto, joka pitää kylmän vedon pois auton sisätiloista. Saman voi tehdä myös ilmanvaihtokanavien ja muiden ritilöiden kohdalla. Näin voidaan estää ulkoa kulkeutuvan kylmän ilman pääseminen sisälle asuntoautoon, jolloin lämmitystäkään ei tarvitse laittaa niin kovalle teholle.