Bild
Seuraava artikkeli

Näin vältät vesiliirron

Camper Nokian Renkaiden testiradalla:

Camper-auton kitkarenkaat alkoivat olla vaihdon tarpeessa sillä ”2-euron kolikon” -testissä kolikon ulko-osa alkoi pilkottaa, mikä tarkoittaa, että kulutuspintaa on jäljellä alle kolme millimetriä. Camper otti yhteyttä Nokian Renkaisiin ja pääsi tekemään vesiliirtotestejä Nokian renkaiden testiradalla Camper-auton vanhoilla ja uusilla renkailla. Erot olivat pelottavan suuret.

Vesiliirto on ilmiö, jossa auton rengas nousee vesipatjan päälle ja menettää kokonaan kontaktin alla olevaan tienpintaan. Seurauksena saattaa olla ajoneuvon hallinnan totaalinen menettäminen. Ilmiö syntyy kun renkaan kyky poistaa alla oleva vesi urakuviointinsa kautta ylittyy ajonopeuden kasvaessa. Yksinkertainen sääntö on, että käytetyn renkaan matalaksi kuluneet urat poistavat altaan vähemmän vettä kuin uuden renkaan syvät urat.

Nokian Renkaat tekee säännöllisesti sekä jarrutustestejä märällä asfaltilla että vesiliirtotestejä kehittäessään uusia tuotteitaan. Testit ovat standardoituja siten, että märkäjarrutus tehdään asfalttipinnalla, jossa on 1,5 millimetriä paksu vesikerros. Vesiliirtotesti tehdään normaalisti autolla, jossa tietokone on yhdistetty auton can-väylään siten, että voidaan mitata missä nopeudessa rengas lähtee 15 prosentin luisuun, mitä pidetään vesiliirron rajana.
Testi haluttiin tietenkin tehdä toimituksen omalla autolla. Märkäjarrutuksessa olisi jopa voinut käyttää Camper-autoa, mutta vesiliirtotestiin auto ei kelvannut, koska onnistuneen testin suorittamiseen vaaditaan ABS-jarrut, joita autossa ei ole.
Camper-autossa oli melko tyypilliseen tapaan vain yhdet keskieurooppalaisiin oloihin tehdyt ympärivuotiset kitkarenkaat. Autoon päätettiin kuitenkin hankkia erilliset kesärenkaat ja talvirenkaat, sillä vain silloin voi taata parhaimman mahdollisen rengastuksen vuodenaikojen mukaan.

Näin ollen testattavana oli kolmet eri renkaat: vanhat ja kuluneet kitkat sekä uudet kesä- ja talvirenkaat. Testi päätettiin suorittaa uusilla renkailla varustetulla Nokian Renkaiden VW-Transporterilla, johon oli asennettu kaikki tarpeellinen mittauskalusto. Ongelmaksi muodostui se, että Fiatin 15-tuumaiset renkaat eivät mahtuneet Transporteriin sen suuremmista jarruista johtuen.
Testin pelasti lähellä sijainnut matkailuautokauppa Cartrade Oy, josta sai lainattua uuden Caradon. Se vastaa muutenkin enemmän ominaisuuksiltaan Camper-autoa kuin kevyempi VW Transporter.
Testi suoritettiin yleisimmin käytetyillä Continentalin kuluneilla Vanco VikingContact 225/70R 15C m+s -renkailla, joissa oli kulutuspintaa jäljellä 3,0 millimetriä, uusilla Nokian Hakka C cargo 225/70R 15 C -kesärenkailla sekä pohjoismaisiin oloihin suunnitelluilla Nokian Hakkapeliitta CR cargo 225/70R 15 C m+s  -kitkarenkailla. Uusien renkaiden kulutuspinta on 8,0 millimetriä.
Jarrutus märällä asfaltilla tehtiin 1,5 millimetrisen veden peittämällä asfaltilla jarruttamalla 80 km/h nopeudesta 5 km/h nopeuteen. Viimeinen 5–0 km/h saakka saattaa vääristää mittaustulosta, joten sitä ei lasketa mukaan.

Vesiliirtotesti tehdään siten, että auto ajetaan toistuvasti radalle, jossa toisen puolen renkaiden alla on puhdas asfaltti ja toisella puolella 7,0 millimetriä paksu vesikerros. Kun vesiurassa oleva rengas alkaa sutia yli 15 prosentin verran, lasketaan renkaan olevan vesiliirrossa.
Testivastuun luovutettiin alan ammattilaisille eli Nokian Renkaiden testikuljettajille, Mika Kuuselle ja Jari Järviselle. Jari vastaa pitomittauksista ja Mika ajotuntuman testaamisesta.
Tämä osoittaa sen, että uudella teknologialla valmistetuilla kitkarenkailla saavutetaan jo lähes samanlaisia arvoja kuin kesärenkaiden osalta. Tulos koskee tosin vain matkailuautoihin ja kevytkuorma-autoihin tarkoitettuja C-renkaita. Toinen hälyttävällä tavalla ilmi käyvä asia on se, että yli viisi vuotta vanhojen renkaiden koostumus ja kumiseos aiheuttaa lähes 20 prosenttia pidemmän jarrutusmatkan kuin uudet renkaat.

Testikuljettaja kommentoi ajotuntumaa siten, että molemmissa uusissa renkaissa vesiliirto tuli loivasti. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettaja olisi vielä juuri vesiliirtoon joutuessaan ehtinyt tekemään korjaavia toimenpiteitä.
Vanhojen renkaiden kohdalla vesiliirto tuli äkillisesti, jolloin kuljettajalla ei olisi ollut mahdollisuutta korjaaviin toimenpiteisiin.

Tulos osoittaa jopa liiankin hyvin uusien renkaiden merkityksen ja ylivoiman vesiliirron suhteen, mikä on samalla pelottava. Vanhat Continentalin renkaat eivät missään nimessä olleet vielä lakisääteisesti loppuun kuluneet. Renkaissa vielä olleet kolmen millin urat ovat rengaskauppiaiden minimisuositus.
Testikuljettaja painotti, että todellisuudessa kaikki renkaat olisivat todennäköisesti lähteneet viralliseen 15 prosentin vesiliirtoon jo noin 15 prosenttia alhaisemmassa nopeudessa. Tämä johtuu siitä, että koeajossa käytetty Carado oli varustettu normaaleilla ABS-jarruilla eikä Nokian Renkaiden VW-Transporterin kaltaisilla virallisesti testiä varten kalibroiduilla jarruilla.
Luvut puhuvat puolestaan ja ne mielessä Camper toivoo, että jokainen matkailija huolehtii rengasasiansa kuntoon ennen loskakelejä. c
 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.