Bild
Seuraava artikkeli

Bürstner Argos time A 670 G

Matkailuauto

Alkovimalliset matkailuautot oli ainoa varsinainen malli joka aikanaan määritteli sanan ”asuntoauto”. Vasta 2000-luvulle tultaessa kun asuntoautotkin olivat muuttuneet matkailuautoiksi tuli puoli-integroitujen esiinmarssi. Puoli-integroiduissa on monia hyviä puolia, mutta alkovimallisissa autoissa on sellaisia yleishyviä ominaisuuksia, joiden kohdalla joutuu tekemään kompromisseja puoli-integroitujen kohdalla.

Markkinoilla ei ole loputtomasti alkovimallisia autoja. Bürstnerilla on kirjoitushetkellä 21 erilaista puoli-integroitujen, 16 integroitujen ja 4 alkovimallisten autojen pohjaratkaisua. Bürstnerilla on kaksi alkovisarjaa, Argos ja Argos time. Argosilla on yksi pohjaratkaisu, A747G. Numerosarja vie osuvasti ajatukset jumbojettiin. Kolmiakselisessa alkovimallien lippulaivassa on kaksoislattia, vesikiertoinen lämmitys, hyvin toimivat tilat ja mehukas hintalappu. Muutamilla lisävarusteilla hinta nousee 95 000 euroon. Edullisempi ja yksinkertaisempi vaihtoehto on Argos time, josta on olemassa kolme mallia: A650 parivuoteella, A660 kahdella yhden hengen vuoteella sekä A670G. Kahdessa ensimmäisessä mallissa ei ole kuormatilaa eikä kulmakeittiötä. Niissä on kuitenkin kiinteä istuinryhmä, eli ohjaamon tuoleja ei tarvitse kääntää, jotta koko istuinryhmää voisi käyttää. A670G on Argos time -autojen pisin malli. Se on toimivasti suunniteltu alkoviauto, jossa on riittävästi tilaa neljälle hengelle, myös ajon aikana. Suhteellisen tilavia makuupaikkoja on neljälle tai jopa kuudelle hengelle, jos istuinryhmän muuttaa vuoteeksi. Tämä Bürstner Argos Time A 670 G on valmistettu uudelle Fiatin Euro 5 alusta- / tekniikkapaketille. Moottorina on siis Fiatin 2,3 litrainen 130 MJet joka täyttää uudet Euro 5 päästömääräykset. Maahantuoja on heti tehdastilausta tehdessään valinnut Fiatin n.s. alustapaketin joka sisältää ohjaamon ilmastoinnin, radiovalmiuden, vakinopeussäätimen, sähköpeilit ja muutaman muun ”herkun” joita nykyautoissa tosin pidetään jo vakiovarusteina. Lisäksi itse asunto-osaan on valittu tehtaan talvipaketti johon kuuluu Truma C 6EH-lämmitin sähköpatruunalla, lattialämmitys, lisäakku, termopeite, harmaavesitankin eristys ja lämmitys sekä etupenkkien lämmitys, lisäpuhallus alkoviin. Tätä maahantuojan lisäpakettia sekä alustan, että talviasuttavuuden suhteen voidaankin pitää eräänlaisena tarpeellisena vähimmäispakettina jota ilman ei pohjolan olosuhteissa pärjää. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Argos Timen ”alkaen hinta” ei suinkaan ole € n. 52 500,- vaan n. € 58 800,- mikä sekin on tämän tasoiselle autolle kohtuullinen hinta. Alustana on Fiat Ducato 3 500 light joka on saanut m.m. mittaristoon ja katkaisijoihinsa pienen ”face liftin”. Tämä alusta ei missään muotoa ole pakettiauton, vaan Fiatin varta vasten matkailuajoneuvoja varten suunnittelema alusta. Koska uskomme juuri tämän alusta / moottoriyhdistelmän olevan yli puolessa tulevista uusista matkailuautoista, niin käsittelemme tässä artikkelissa hiukan tarkemmin kokonaisuuden osaa nimeltään Fiat. Se ei ole mikään sattuma, että useimmat matkailuautot Euroopassa tehdään juuri Fiatin alustalle. Tämä siksi, että Fiat satsaa ja kehittää alustojaan varta vasten juuri matkailuajoneuvoja varten. Yhdessä kohtaa Fiat olisi toki voinut tämän auton ja monen muunkin puoli-integroidun kohdalla viedä kehitystyötään vähän pitemmälle. Olisi nimittäin paljon helpompaa jos Fiat jo ohjaamon valmistusvaiheessa huomioisi ”johdotuksessaan” sen, että voitaisiin laittaa rinnakkaiset katkaisijat asunto-osan sähkölaitteille ohjaamoon. Nyt seurauksena on, että jos unohdat esimerkiksi asunto-osan rapun ylösnostamisen ennen lähtöä, niin sinun on poistuttava kuljettajan istuimelta ja käytävä nostamassa se erikseen asuntoosassa olevasta ainokaisesta katkaisijasta. Käsittelemme Fiatin moottoreita erikseen toisessa artikkelissa tässä lehdessä ja keskitymme raportoimaan sen eri alustaratkaisuista myöhemmin ilmestyvässä lehdessä. Koeajo-olosuhteemme vaihtelivat kolmostien joulukuisesta ”suolakylvystä” Tampereen keskustan Hämeenkadun mukulakivitäristykseen aina jäisille metsäautoteille ja Fiatimme selvisi kaikista näistä hyvin ellei erinomaisin arvosanoin. Uusi Euro 5 moottori oli tälle n. 3 tonnia painavalle autolle juuri riittävä. Pienempi 2 litrainen olisi alimitoitettu, sillä jo nyt vaihdelaatikon kuudes vaihde oli selvä ylivaihde jolla pienempikin ylämäki aiheutti nopeuden hiipumisen. Tasaisessa maantieajossa tosin juuri kuudes vaihde pelasti edes siedettävän ohjaamomelun ja mahdollisti ajonaikaisen keskustelun liikaa ääntä korottamatta. Alusta osoittautui erittäin jäykäksi. Aiheutimme autolle ns. ”ristiriipunnan”, mutta auto pysyi täysin ryhdissään eikä minkään oven tai luukun kohdalla ollut havaittavissa mitään joustoa. Jarrut, kytkin ohjaustehostin ja muut hallintalaitteet toimivat kevyesti täsmällisesti ja täysin henkilöautomaisesti. Itse asiassa se mikä teki suurimman vaikutuksen oli Bürstnerin pienin lisätoppauksin varustetut ohjaamon istuimet. Noustuani Range Roverini erinomaiseksi osoittautuneelta kuskin penkiltä Fiatiin mietin, että koskakohan täytyy nousta ylös venyttelemään, mutta ei. Sitä tunnetta ei tullut missään vaiheessa 2 tuntisen maantieajoni aikana. Myös sohvaryhmän matkustajaistuimet olivat hyvin muotoillut pitempääkin matkustamista ajatellen. Täydet pisteet istuimille. Asensimme myös kasan mittalaitteita autoon ja myös näissä ”nippelitieto-mittauksissa” Fiat yllätti positiivisesti. Joko se oli sattumaa tai taitoa valita talvirenkaat oikean kokoisiksi, sillä trippimittarin ja ajotietokoneen virheet olivat vain n. 0,8% todellisesta. Nopeusmittarin heitto 100 km/h nopeudella oli 6 km/h. Polttoainekulutukseksi mittasimme maantieajossa 12,6l/100km ja sekalaisessa ajossa 13,0l/100km. Jos joitain miinuksia haluaa autosta tuoda esiin, niin tässä ne kolme sitten tulevat; Ratin säätömahdollisuus menee ylös ja alas, muttei ”tilttaa”. Tämä aiheuttaa kaupunkiajossa sen, että tiukkoja käännöksiä tehdessä joutuu aina kurottamaan ratin ympäri. Tämä nyt ei tietenkään ole vika vaan ominaisuus joka Fiatilla on ollut henkilöautoissaankin minun muistikuvani mukaan aina. Mukiteline! Se puuttuu à mukitelineitä ei koskaan voi olla autossa liikaa Äänieristys voisi olla parempi, varsinkin rengasäänet kantautuvat ohjaamoon hyvinkin meluisasti (emme tehneet desibelimittauksia, mutta korvakuulo riitti tämän asian toteamiseen) Seuraavaksi otamme käsittelyyn itse Bürstnerin, eli asunto-osan. On kaksi asiaa jotka tulevat ensimmäisenä mieleen, laatu ja hyvä suunnittelu harkittuine ratkaisuineen. Aloitamme laadulla.  Kokonaisuudessaan tämänkin koeajon löydät Camperin numerosta 1-2012.

Tekniset tiedot

 

Perushinta: 52 500 € Koeajettu auto: 58 814 € Moottori: 2,3 MJet 130 hv Pituus/Korkeus/Leveys: 678/230/315 cm Kokonaismassa: 3 500 kg Omamassa: 3 010 kg Kantavuus: 490 kg Akseliväli: 4 035 mm Sisäkorkeus: 208 cm Suurin sallittu kokonaismassa: 3 500 kg Vuodemitat/takana: 210x145 cm Varavuoteen mitat: 210x115x80 cm Lämmitys: Truma Combi 4-ilmakeskusjärjestelmä Käyttövesisäiliö: 60/120 l Harmaavesisäiliö: 90 l Pistorasiat: 12V/230V Jääkaappi/pakastin: 104/10,5 l Materiaali: Pilottistuimet asuinosan kankailla, kiinteissä vuoteissa kylmävaahtopatjat (ei alkovi)

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.