Bild
Seuraava artikkeli

Knaus Box Star Street 600 MQ - Less is more?

Matkailuauto

Kiinnostus pienempiin matkailuautoihin lisääntyy. Yksi pikkuautojen uutuuksista on Knaus Box Star, joka toimii yhdellä polttoaineella. Toimitus koeajoi auton ja yöpyi siinä, polttoainekulutus tarkistettiin ja katsottiin, kuinka kauan kestää keittää teetä dieselhellalla.

Seitsemän ja puolen metrin matkailuautoja voidaan kutsua matkailuautokaupan peruskauraksi. Niiden vastakohta on sisustetut pakettiautot, niin sanotut kompaktiautot. Näillä pienemmillä autoilla on helpompi kulkea ja ne ovat monella tapaa edullisempia.

Rahaa säästyy ostohinnassa, vaikka hinta voikin nousta huimasti lisävarusteilla. Kulutus on luonnollisesti pienemmässä autossa myös pienempää ajotavasta riippuen. Pienempään, pirteämpään ja ketterämpään autoon vaihtaminen voi johtaa nykivämpään ajotapaan, jolloin polttoaineenkulutus nousee.

Suuri osa matkakustannuksista tulee silta- ja lauttamaksuista, jotka määräytyvät ajoneuvon pituuden mukaan. Juutinrauman silta on hyvä esimerkki. Kirjoitushetkellä sillan ylittäminen alle kuusimetrisellä matkailuautolla maksaa 40 euroa. Jos auto on yli kuusi metriä pitkä, sillan ylittämisen hinnaksi tulee 80 euroa. Hinnoittelu tuntuu hieman epäloogiselta kun hinta yhtäkkiä tuplaantuu.

Pienessä matkailuautossa on myös se etu, että se yleensä mahtuu tavalliseen parkkiruutuun.

Tarkastelussa on jo pidemmän aikaa markkinoilla ollut malli, josta on vuodesta 2011 lähtien ollut tarjolla myös diesel-versio. Knaus Box Star Street 600 MQ on auton jokseenkin hankala nimi, joka lyhenee kätevästi pelkäksi Streetiksi.

Knaus Box Star -mallistoon kuuluu liuta alle kuusimetrisiä matkailuautomalleja. Streetin pituus on 599 cm, joten se mahtuu juuri ja juuri Juutinraumansillan mittoihin. Auton ulkoinen leveys on 205 cm.

Street on ollut Knaus Box Star -mallistossa jo jonkin aikaa, mutta nyt sen saa myös Truman Combi 6D-dieselpannulla. Myös hella toimii polttoainetankin dieselillä, kun taas 90 litran jääkaappi toimii 12 voltin kompressorilla. Diesel-järjestelmän hyvä puoli on, ettei tarvitse huolehtia nestekaasusta eikä sen säilytyksestä. Täydellä tankilla ja aurinkopanelilla (jota testiautossa ei tosin ollut), voi näin ollen leiriytyä pidemmän aikaa, ilman että autoa on käynnistettävä.

Streetilla on helppo kulkea, koska 104 senttimetrin akseliväli toimii hyvin epätasaisella tiellä. Leveä akseliväli tosin myös merkitsee sitä, että auton kääntöympyrä on kokonaiset 14,1 metriä. Harvinaista herkkua on, että takaikkunasta näkee peruutettaessa. Se ei tosin juuri hyödytä, koska ikkunat on sijoitettu korkealle. Autossa on myös peruutussensorit, jotka alkavat ulvoa kun auto on liian lähellä jotain tai jotakuta. Sensoreihin on hieman vaikea luottaa, tai sitten ne yksinkertaisesti toimivat heikohkosti lumisella kelillä.

Moottorin teho on 2,3 l / 120 hv, mikä on sopivaa auton kokoon nähden. Autossa on sitä paitsi ABS-jarrut ja lisävarusteena saa myös ESP:n. Sekä kuskin että matkustajan paikalla on turvatyyny, joten turvallisuuden osalta auto saa hyvän arvosanan. Kuljettajan paikka näyttää Fiatille tyypilliseltä.

Ohjaamon pliseeverhot ovat hankalat, tuntuu olevan hankala löytää Fiatin ohjaamoon toimiva ratkaisu.

Tavallisesti on tapana mitata asunto-osan ovi, mutta tässä tapauksessa voi todeta, että se on iso! Ducatossa on matkustajan puolella liukuovi ja se on yhtä leveä kuin keittiö ja istuinryhmä yhteensä.

Auton keittiössä on Webasto Diesel Cooker x100, jossa on keraaminen keittolevy. Keittiön työtasosta ulos käännettävä hella toimii samalla dieselillä kuin moottori ja lämpöpannu. Ohjekirjan mukaan keittolevy koostuu isosta ympyrästä, jossa on suurin teho, sekä lisäosasta, jossa on "miedompi lämpö". Ei kuitenkaan käy selväksi missä lämpimin kohta on, joten kaasuhellaan tottunut ei oikein lämpeä kyseiselle ratkaisulle.

Toisin kuin nestekaasu, diesel tuottaa myrkyllisiä kaasuja ja nokea. Streetissa hellan pakoputki sijaitsee auton alla sisältä katsottuna oven oikealla puolella ja jos ovea pidetään auki, veto tuo pakokaasun sisälle autoon. Pannun pakoputki on auton toisella puolella, ja olisikin järkevää, jos hellalla olisi sama pakoputki.

Keittiö koostuu keittiötasosta, jossa on ulos käännettävä hella ja tiskiallas. Keittiötason leveys on 87 senttimetriä ja syvyys 48 senttimetriä. Jos tiskiallas on käytössä, tasolle ei käytännössä mahdu mitään, mutta kun tiskialtaan lasilevy on paikoillaan, sitä voi käyttää apupöytänä.

Keittiöosan reunassa on myös pieni kokoon taitettava levy, jota voi käyttää hyväkseen. Se on 25 senttimetriä pitkä ja 33 senttimetriä leveä. Kun levy on käytössä, auton ulko-ovesta on kuitenkin hankala kulkea sisään ja ulos. Keittiön oikealla puolella olevassa kaapissa on maustehylly.

Tavallisesti keittiötasossa on vetolaatikko, mutta tässä autossa on sen paikalla dieselhella. Keittolevyn lämmitys kestää 2,5−4 minuuttia, jonka jälkeen sitä voi käyttää. Hellan säätöjä ei kannata muuttaa kovin usein, koska tuhka voi tukkia polttimen. Käytön jälkeen hella vaatii viiden minuutin jäähtymisajan ennen kuin sen voi taittaa kokoon. Autoa ei saa tankata hellan jäähtymisaikana.

Keittiötason yläpuolella on pari kaappia, jotka ovat melko tilavat, vaikka kaappien takaseinä onkin auton kaarevan muodon mukainen. Keittiön vieressä on 30 senttimetriä leveä ja 45 senttimetriä syvä vaatekaappi, joka on jaettu keskeltä vetolaatikolla. Laatikko on suurinpiirtein samankorkuinen keittiötaso, joten siinä on kätevä säilyttää keittiötarvikkeita. Vaatekaapin yläosa on jaettu kahtia hyllyllä ja alaosaan voi ripustaa vaatteita.

Jääkaapin yläpuolella on säleovellinen tila, jossa voi säilyttää esimerkiksi televisiota ja sen alapuolella on lisää säilytystilaa.

Auton takaosassa on parisänky, jossa on pehmustetuilla tyynyillä päällystetty puinen sälepohja. Koko sänky on kokoon taitettava, mikä luo paljon säilytystilaa. Valitettavasti tyynyllinen sänkyratkaisu vaatii sijauspatjan. Sängyn mitat ovat 193x140 senttimetriä, joten hieman pidemmälle henkilölle sänky voi tuntua vähän liian lyhyeltä. Lähes nelimetrisen markiisin alle sopivat retkihuonekalut mahtuvat hyvin sängyn alla olevaan säilytystilaan.

Sängyn yläpuolella, auton seinien myötäisesti on samanlaiset kaapit kuin keittiössä. Auton perässä on myös hieman tilavammat yläkaapit, joihin mahtuu esimerkiksi untuvapeitteitä ja lakanoita.

Makuutilassa on avattava sivuikkuna ja iso kattoluukku, joissa on sääskiverkot. Takaovien ikkunoissa ei ole pimennysverhoja, mikä on hieman yllättävää.

Auton kokonaisuuteen nähden tilavin huone on kylpyhuone. WC-istuin on käännettävä ja ikkunassa on sekä pimennysverho että sääskiverkko. Yläkaapeissa on sekä luukullinen että avoin säilytystila. Kylpyhuoneessa on lavuaari, jonka yläpuolella on hylly ja alapuolella kaappi säilytystä varten. Suihkussa käyntiä varten katossa on suihkuverho, ja kiinnike suihkunpäätä varten. Tila on tehokkaasti suunniteltu ja toimisi hyvin myös isommassa autossa.

Istuinryhmässä on kaksi tuolia, joita voi halutessaan siirtää 10 senttimetriä kauemmas toisistaan. Pöydän koko on 92x52 senttimetriä ja siinä on pieni pidennysosa, jonka voi kääntää niin, että se ylettyy ohjaamoon saakka. Sekä pöydän että kaksiosaisen tukijalan voi irroittaa kokonaan, mikä helpottaa kokoon taittamista. Ilman pöytää takapenkillä on huomattavasti miellyttävämpi istua pitkiä matkoja ajettaessa. Lyhyillä matkoilla pöytää voi siirtää hieman eteenpäin seinässä olevan kiskon avulla.

Myös pakkasella hyvin toimiva dieselpannu on sijoitettu istuinryhmän tuolien alle. Se paukkuu ja surisee silloin tällöin, mutta on kokonaisuudessaan melko hiljainen. Jos lämmityksen säätää maksimiteholle auton ollessa kylmä, meteliä lähtee kuin pienestä suihkukoneesta, mutta pannu rauhoittuu melko pian.

Dieselpannu kuluttaa hieman enemmän sähköä kuin "tavallinen" pannu. Jos 230 V sähkövirtaa ei ole käytössä, on suositeltavaa hankkia lisäksi toinen tai isompi akku.

Lyhyellä koeajolla ei ehditty mitata pannun kulutsta, mutta saatujen tietojen mukaan lämmön ylläpito lämpimässä autossa on noin 0,15 litraa tunnissa. Kulutus riippuu useista tekijöistä, ensisijaisesti ulkolämpötilasta.

Liukuoven haittapuoli on lämmön karkaaminen kylmällä ilmalla, mutta toisaalta auton tuulettaminen on helppoa.

Koeajettu Street tuntuu asialliselta, hyvin suunnitellulta matkakumppanilta. Se voi isompiin autoihin verrattuna tuntua ahtaalta, mutta se onkin ensisijaisesti tarkoitettu kulkupeliksi. Perillä ei ole tarkoitus viettää aikaa autossa.

Toimiiko dieselkonsepti?

Dieselkäyttö ei kahdesta syystä ole kovinkaan toimiva. Keittolevyn lämmittämisessä kestää turhan kauan, teeveden lämmittämiseen kului koeajossa seitsemän minuuttia. Itse hella tuntuu tarpeettoman isolta, kun käytössä on vain kaksi lämpöaluetta. Dieselpannu toimii kuitenkin hyvin ja 22 mm:n paksuinen eristys pitää huolen siitä, että auto selviää hienosti koeajon aikaisesta viiden asteen pakkasesta. Street on vakiovarusteisiin kuuluvalla kaksiliekkisellä kaasuhellalla tulevaisuuden matkailuautoilijan varteenotettava kumppani.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.