Retkeilyauto kahdelle

Adria twin spx.

Yhä useammat huomaavat pienen retkeilyauton edut. Se on pienempi ja sulavampi sekä kaupungissa että moottoritiellä, mutta tarjoaa silti asunnon kaikilla ominaisuuksilla. Mutta mikä sen mukavuus on pidemmän päälle?

Slovenialainen Adria on valmistanut van-mallisia matkailuautoja jo 2000-luvun alusta lähtien. Adrian van-perheessä on mallit SF ja SP, jotka ovat alle kuusimetrisiä, sekä SL, jonka pituus 6,36 metriä.

Koeajettu Twin SPX on uusi malli vuoteen 2012. Auto on pisin SP-malleista, jossa on ison takaosan kuormatilan päälle sijoitettu poikittainen parisänky. Fiat Ducato 35 L-pakuun perustuva SPX on 6,36 metriä pitkä ja 2,05 metriä leveä. Koeajoautossa ei ole uutta Euro 5 -moottoria, vaan vanhempi 2,3-litrainen Fiat Ducato -moottori, jossa on 120 hevosvoimaa.
Kokonaisuudessaan autossa on hyvät tieominaisuudet. Painopiste on melko alhaalla ja kori on notkumaton metallikori. Jousitus on vankka ja tekee autosta tukevan. Twinissä ei ole lainkaan etuosan valtaavaa painavuuden tunnetta käännettäessä. Totuttelua vaatii kuitenkin melko suuri kääntösäde alustan akseliväli on lähes neljä metriä.

Matkailuautoa ostaessa koolla on yleensä paljon merkitystä. Lyhyt henkilö voi tuntea olonsa eri tavalla mukavaksi pienessä autossa, jossa ajotyyli on erilainen kuin isossa autossa.
Vuosien matkailuautoilu pitkin Eurooppaa on kerryttänyt paljon erilaisia kokemuksia. Firenzessä GPS johdatti kerran pikkuruisille kaduille, ja kylmä hiki valui jo selkää myöten kun lähes kahdeksanmetrinen jättiauto piti peruuttaa toivottomalta tuntuvalta kujalta. Takana oli auto, jonka kuski - nunna, alkoi kiroilla kovaäänisesti. Silloin kävi selväksi, että iso matkailuauto ei ole sellaista henkilöä varten, joka mielellään matkustaa kaupungeissa.
Isossa autossa on henkilöautomainen tunnelma, ja se on hyvä valinta isoja matkailuautoja karttaville. Siinä tuskin huomaa ajavansa melko suurta autoa.

Matkalla sattui kokoon liittyen hassu moka. Vuoden 2012 Twin SPX on 36 senttimetriä aikaisempaa mallia pidempi, mikä testijakson alussa ei ollut tiedossa. Autoa ajeltiinkin lippuluukkujen läpi ja siltojen yli kautta Euroopan halvemmalla kuin olisi pitänyt. Kuitenkin ilman, että kukaan olisi kyseenalaistanut auton pituutta. Kukaan ei myöskään tullut kopista ulos mittaamaan sitä...

Kolmekuukautisen testijakson aikana auto ajettiin Tukholmasta Etelä-Ranskaan ja takaisin. Autolla käytiin myös muutamalla reissulla Länsi-Ruotsissa kolmen lapsen kanssa campingreportaasia tekemässä. Kymmenvuotias mahtui hyvin mukaan, mutta kahden gasellijalkaisen teinitytön meikkauspuuhat aiheuttivat kulkuesteen keittiön ja pesutilan väliseen kapeaan tilaan. Tästä ongelmasta huolimatta kolmepäiväinen retki meni suhteellisen hyvin, mistä voi kiittää paljolti kaunista ilmaa. Puolet aktiviteeteista saattoi tehdä ulkona, eli toisin sanottuna teinitytöt nukkuivat lopulta teltassa matkailuauton ulkopuolella.

Adria Twin SPX on selkeästi maksimissaan kahden aikuisen retkeilyauto. Sen tieominaisuudet ovat hyvät ja se sopii pariskunnalle, joille matka itsessään on yhtä tärkeä kuin matkan kohde.
Auto on helppo ajaa ja se tuntuu sulavalta. Yhtenä esimerkkinä voisi mainita autobahnilla ennen Hampuria tehty kolmen kaistan vaihto, kun Bremeniin viittaava kyltti vilahti ohitse liian nopeasti. Se onnistui sujuvasti ilman vaurioita autossa tai matkustajissa.
Ohjaamo ja istuinryhmä ovat muutamaa senttiä korkeammalla kuin auton muu lattia.
Istuinryhmä koostuu takapenkistä, jossa on kaksi turvavyöllistä paikkaa. Takapenkki jatkuu myös sivuikkunan alapuolelle ja siinä on tilaa yhdelle pienemmälle henkilölle.
Sivusuunnassa työnnettävä ruokapöytä on aivan liian iso. Ohjaamon ja asunto-osan välinen kulkureitti on melko ahdas, mutta pöytälevyn voi halutessaan vaihtaa pienempään.
Pöytälevyn saa kuitenkin helposti käännettyä ylös ja alas, kun istuinryhmä muutetaan makuupaikaksi. Siinä on tilaa kahdelle lapselle, mutta yli 140 senttiselle siitä ei saa kovinkaan mukavaa makuupaikkaa, vaikka jalat voikin laittaa kuljettajan istuimelle.

Auton takaosan parisängyssä nukkuukin huomattavasti paremmpin. Se on 159 senttimetriä leveä (146 cm kapeimmasta kohdasta) ja 196 senttimetriä pitkä. Yli 180-senttinen joutuu painamaan varpaat takaseinään tai nukkumaan hieman koukussa. Sängyssä on kuitenkin erinomaista nukkua, varsinkin jos käyttää sijauspatjaa. Makuupaikan saa erotettua käytävästä verholla ja takaluukun voi avata, jos tulee liian kuuma tai ilma loppuu kesken. Valaistus koostuu säilytyskaapin alaosaan asennetuista spottivaloista.
Sängyn yhteydessä on korkea vaatekaappi sekä kolme säilytyslaatikkoa. Makuutilan ja wc:n välisessä seinässä on myös vaatekoukku.

Pienessä pesutilassa on Thetford-wc-istuin ja pieni pesuallas, jonka ala- ja yläpuolella on säilytyskaappi. Suihkua ei varsinaisesti ole, vaan peseytyminen tapahtuu pesualtaassa. Vesihana on ulosvedettävä, joten sitä voi käyttää käsisuihkun tapaan, ja sen letku menee suhteellisen helposti takaisin paikoilleen. Pesutilassa on suihkuverho, jot-ta vettä ei roiskuisi joka paik-
kaan, mutta peseytyminen on tilan ahtauden vuoksi melko haastavaa. Peseytyminen toimii hyvin kun ulkona on lämmin ilma, mutta kun lämpötila laskee, suihkussa käynti ei ole kovinkaan miellyttävää.

Keittiö sopii yksinkertaiseen ruoanlaittoon. Työtilaa on erittäin rajoitetusti, leivän leikkaamiseen tai muuhun vastaavaan lieden lasilevy on laskettava alas.
Työtilan yläpuolella olevassa pitkänmallisessa kaapissa on kaksi, astioille tai ruokatavaroille tarkoitettua hyllyä. Ne ovat kuitenkin sen verran matalat, että korkeille laseille ei ole tilaa. Jääkaappi-pakastimen (97 litrainen) yläpuolella on kuitenkin ruokakomero, jossa on tilaa korkeammille tavaroille, kuten pulloille.
Adria Twin SPX toimii parhaiten, jos päivällinen järjestetään tapastarjoiluna markiisin alla. Keittiössä on mukava laittaa ruokaa, kun liukuovi on auki. Silloin päivällisseura voi odottaa ruokaa joko sisällä tai ulkoa, ja samalla voi jutella mukavia.

Autossa on vähän säilytystiloja. Matkailuautolla matkustettaessa mukaan kertyy helposti paljon tavaraa. Valokuvaajalla on paljon tärkeitä ja vähemmän tärkeitä tarvikkeita. Kun mukaan luetaan kolmesta vavasta ja tarvikelaatikosta koostuvat kalastustarvikkeet sekä tavalliseen arkikäyttöön tarkoitetut vaatteet ja kengät, retkeilyauto alkaa olla jo melko täynnä.

Kiinnostus Elmia-messujen aikana koeajettuun Adria Twin SPX:n kaltaiseen retkeilyautoon tuntuu olevan suurta. Koeajon aikana monet kävivät nimittäin kurkkimassa ikkunoista sisään auton seistessä huoltoaseman pihassa tai tien reunassa.
Monelle kiinnostuneelle matkailuautoilu on uusi harrastus. Retkeilyauto vetoaa moneen, jonka mielestä ”tavallinen” matkailuauto on hankala. Twin SPX:n tyypisellä autolla onkin helppo liikkua. On ehkä liiottelua kutsua sitä henkilöautomaiseksi, mutta sen leveys helpottaa sujuvaa kaistojen vaihtoa.
Perää on kuitenkin pidettävä silmällä, koska 636 senttimetriä on sievoinen pituus. Autoon kannattaisikin asentaa peruutuskamera. Siinä on johdot valmiiksi vedettynä, joten kameran voi suoraan asentaa paikoilleen.

Sama ominaisuus, joka tekee autosta sujuvan liikenteessä rajoittaa sisätilojen mittoja. Autossa on kuitenkin kaikki olennaiset ominaisuudet: istuinryhmä, keittiö, wc, suihku ja sänky.
Säilytystiloja voisi olla hieman enemmän. Autossa on yläkaappi ja laatikollisia kaappeja sekä pieni kaksinkertainen lattia istuinryhmän alla. Vähällä varustuksella autoon mahtuu kahden henkilön matkatavarat. Isommille varusteille on takaosan sängyn alla kätevä säilytystila, johon pääsee käsiksi takaovien kautta. Tila täyttyy kuitenkin nopeasti ja saattaa johtaa siihen, että kalastusvälineitä joutuu säilyttämään esimerkiksi wc:ssä.
Koeajon aikana illat alkavat kylmetä ja Truma-lämmitin toimii välttävästi. Vianhakuohjelma käynnistyy, mutta ongelma ei selviä. Koska koeajo tehdään Elmia-messujen aikana, Adrian teknikot tulevat hätiin.
Osoittautuu, että tässä autossa voi olla ongelmia ilmansyötön kanssa. Lämmitin sijaitsee sängyn alla, ja jos auto pakataan tiiviisti, ilmansyöttö heikkenee.
Lämmittimen alla olevan luukun avaaminen voi helpottaa tilannetta, mutta se hankaloittaa pakkausta, koska avoin luukku vaatii tilaa. Silloin tavaroille on hätäratkaisuna löydettävä toinen säilytystila, kuten esimerkiksi wc.

Paljon varusteita tarvitsevalle auto ei ole optimaalinen. Perinteisen matkailuauton tarjoama lisäleveys on monesti tarpeen. Auton ajo-ominaisuudet liikenteessä ovat kuitenkin lyömättömät.

 

MITTAUKSET

Mittaukset
Maavara minimissään: 163 mm
Maavara takana: 390 mm

Takaylitys taka-akselista mitattuna: 153 cm

Äänenvoimakkuus kuljettajan paikalla. Mitattu puolikarkealla moottoritiellä.
50 km/h: 66 dB
70 km/h: 69 dB
90 km/h: 72 dB
110 km/h: 76 dB

Polttoaineenkulutus: 0,1037 l/km, seka-ajolla, mitattu 13 täydellä tankillisella.

Adria Twin Spx Scandinavian edition

TIEDOT
Ajoneuvo: Fiat Ducato, 2,3 l /120 hk, manuaalinen vaihdelaatikko (2012:2,3 130 hv Ympäristöluokka Euro 5)

Perusajoneuvo:     Fiat 35L-pakettuauto
Omamassa:     3 022 kg
Sallittu kokonaismassa:     3 500 kg
Kantavuus:     478 kg
Akseliväli:     4 035 mm
Sallittu perävaunun massa:     2 500 kg
Sisäkorkeus:     1 900 mm
Ulkoinen kokonaispituus:     6 363 mm
Ulkoinen leveys:     2 050 mm
Ulkoinen korkeus:     2 580 mm
Harmaavesisäiliö:     90 l
Raikasvesisäiliö:     100 l
Polttoainetankki:     90 l
Makuupaikkojen määrä     2+1

HINNAT

Hinnat
Perushinta: 49 820 €
Koeajetun auton hinta: 54 790 €
Koeajetun auton lisävarusteet: Comfort-paketti 3
(vakionopeudensäädin, manuaalinen ilmastointi
ja matkustajan turvatyyny: 1 830 €
Metallic-väritys: 610 €
Alumiinivanteet, 16 tuumaa: 840 €
Maalattu puskuri: 370 €
Radio cd- ja mp3-soittimella: 590 €
Matto ohjaamossa ja asunto-osassa: 370 €
LED-valot istuinryhmän yhteydessä: 150 €
Patjan päällys: 150 €

VARUSTUS
Vakiovarustus: ABS + EBD. Sumuvalot takana. Vararengas ja teline. Edessä lokasuoja. Sähköikkunat molemmilla puolilla. Käännettävät ohjaamon tuolit. Turvatyyny kuljettajan paikalla. Sähköisesti lämmitettävät ja säädettävät sivupeilit. Tuulilasissa pliseeverho. Sivuikkunoissa verhot. Adria-sävytetyt  lasit. Kolme jarruvaloa Sisustusteema Afromozia. Uppopumppu. Päävirtakytkin 12 V  ja 230 V. Elektroblock. LED-spottivalot. Hallintapaneeli. LED-kattovalaistus. 12 V ja 230 V -pistorasiat. Truma Combi 4 -lämmitys sisäänrakennetulla lämminvesivaraajalla. Paikka radiolle ja kaiuttimet. Paikka televisiolle / tv-kaappi.

Scandinavian edition -paketti (sisältyy perushintaan): paikka peruutuskameralle. Thetford-jääkaapin tilavuus 97 litraa. Maalattu etupuskuri. Ohjaamon tuoleissa sama verhoilu kuin sisustuksessa. Kattoikkuna 700 x 500 (Midi Heki) istuinryhmän yläpuolella ja makuutilassa. Harmaaveden 12 V lämmitys. Ulkovalaistus. Sälepohjaiset sängyt joustinpatjoilla. Liukuoven pysäytin.
 

Kommentit