Bild
Seuraava artikkeli

Hobbyn aurinkolasien takana

Hobby 610 UL Premium

Uudisajattelua! Sensaatiomainen uutuus! Sanat olivat suuret, kun Premium, Hobbyn uusi malli esiteltiin. Nyt se on tullut myyntiin. Camper raportoi koeajosta.

Muotoilu on nykypäivänä yhä tärkeämpää. Mallien tulvassa on menestyäkseen erotuttava joukosta. Erottua voi esimerkiksi innovatiivisella muotoilulla tai kustannusedullisilla hinnoilla. Hobbylla on molemmat hallussa.

Muotoilun osalta huomion herättää lähes ympäri vaunun kulkevat tummennetut ikkunat. Lähempää katsottuna käy ilmi, että kaikki eivät ole ikkunoita. Koeajetussa vaunussa ei ole ikkunaa edessä.
Vaunu on lähes kokonaan tasainen, ikkunat ovat linjassa korin kanssa ja siirtokahvat ovat tyylikkäästi integroidut. Etuosa on muita Hobbyn vaunuja huomattavasti kaarevampi, mikä luo virtaviivaisen vaikutelman.
Vuonna 2010 Fendt esitteli uuden Brillantin. Se oli innovatiivinen monella tapaa sekä muotoilun että rakenteen osalta. Fendt ja Hobby kuuluvat samaan yhtiöön, joten Premiumia voi muotoilullisesti pitää Brillantin kehitettynä versiona. Hobby on muotoilussaan kuitenkin perusteellisempi.
Vaunun takaosa on tästä hyvä esimerkki. Fendtin versio määritteli linjan ja Hobby vie konseptin yhä pidemmälle. Fendtistä tutut lamput eroavat nyt siten, että siirtokahvat ovat tyylikkäästi integroitu lamppuihin. Takaapäin Premium näyttää enemmän matkailuautolta kuin vaunulta. Hobbyn uusi vuonna 2012 ilmestyvä matkailuauto, Hobby 600, on muotoiltu samalla tavalla. Toinen automainen piirre Premiumissä on takana oleva kuormatila, jonka luukku on ulkopuolella.
Etuosa, katto ja takaosa ovat valmistettu muovielementistä, jonka sisäpuolella on eristysvaahtopinnoite. Vaahto eristää, mutta se parantaa myös korin vakautta. Seinissä on vasaroitu alumiinipinnoite.
Premium on yleellinen myös pinnan alla. Siinä on esimerkiksi Knott-jarrut automaattisäädöllä. Ne valvovat jarrupalojen kulumista ja säätävät niitä tarpeen mukaan, mikä takaa tasaisen jarrutuksen. Järjestelmä toimii ilman peruutusautomatiikan lukkiutumista.

Sisäpuolelta vaunu on erittäin tunnelmallinen. Kaikki ikkunat ovat himmennetyt ja lämpimästi sävytetyt. Kullanhohtoiset auringon säteet yhdistyvät yleensä työpäivän päättymiseen.
Vahvasti himmennetyt ikkunat, jotka kaiken lisäksi ovat keltaiset luovat auringonlaskun tunnelman, vaikka päivästä on vielä monta tuntia jäljellä. Valotasapainoa vaunussa häiritsee kuitenkin kirkkaat kattoikkunat, joista valo tulvii tavallisenvärisenä.
Kattoikkunoiden pimennysverhoja käyttämällä vaunun tunnelmavalaistuksesta pääsee nauttimaan aurinkoisenakin päivänä. Naarmut ja sormenjäljet näkyvät selvästi tummissa ikkunoissa, erityisesti suorassa auringonvalossa. Siksi on tärkeä hoitaa niitä oikein.

Vaunun sisätiloissa suurin osa on tuttua Hobbyn Prestige-malleista. Sisustuksessa on käytetty kahta erisävyistä puumateriaalia. Keittiössä vallitsee Cappucino-väri ja oleskelutilassa sekä makuutilassa hieman lämminsävyisempi Virginia Tulip. Osa luukuista, hyllyistä, paneleista ja pöytälevyistä ovat valkoisia. Keittiössä kaappien väliä piristää pieni peili.

Wc:ssä on niin paljon peilejä, että hieman ujompi henkilö voisi hämmentyä. Wc:n säilytystilat ovat erinomaiset, tavaroita saa ahdettua melkein joka paikkaan.
Aivan uutta ovat keittiön luukkujen kahvat, jotka avaavat kaapit uudella tavalla kääntämällä kahvaa. Keittiö on erittäin toimiva. Siellä on monta kokonaan ulos vedettävää kaappia ja työtilaa on paljon.

Jotkut muiden Hobby-sarjan vaunujen lisävarustelistoilta löytyvät tavarat ja toiminnot ovat Premiumissa vakiovarusteena. Vaunun elektroniikkaa ohjataan muun muassa LCD-paneelista. Sen uutena toimintona on, että Alde-järjestelmän tärkeimpiä toimintoja ohjataan kyseisestä paneelista. Tuttu Alde-paneeli on vaatekaapissa.
Premiumin on ulkopuolelta muotoilun osalta täysosuma. Sisältä se näyttää samanlaiselta kuin Hobbyn muutkin vaunut, lukuun ottamatta tummennettuja, keltaisia ikkunoita.
Kenelle Hobby Premium on suunnattu? Todennäköisesti ostaja on keskivertoa nuorempi. Tämä oli koeajotiimin loppukaneetti eikä se suurensuuresti poikkea kauppiaan "edelläkävijän" näkemyksestä.
 

HOBBY 610 UL Premium

Perushinta: 26 800 €
Koeajettu vaunu: 30 370 €
Kokonaispituus: 844 cm
Kokonaispituus kori: 727 cm
Sisäinen pituus: 655 cm
Ulkoinen leveys: 250 cm
Sisäinen leveys: 237 cm
Kokonaiskorkeus: 257 cm
Sisäinen korkeus: 195 cm
A-mitta: 1 024 cm
Kokonaismassa:
1 900/2 000 kg
Omamassa: 1 727 kg
Kantavuus: 173/273 kg
Akselien määrä: 2
Etusängyn mitat:
2 kpl 200 x 90 cm
Takasängyn mitat:
215 x 188/168 cm
Seinän/katon/lattian
paksuus: 31/31/40 mm
Vakiovarustus Hobby: mm. Winterhof luistonestokytkin, vetoaisan suoja, etutelttavalaistus, sisäänkäyntiporras, Midi-Heki kattoluukku, kaksiosainen ulko-ovi, vikavirtasuojakytkin, sähköisesti säädeltävä virtajärjestelmä, kaasupaineensäädin.
Vakiovarustus Premium: mm. erityisen kestävät tukijalat, laadukas ja poistettava matto, käännettävä pöytä, jota voi korotettaa ja laskea pöytä, taskujousitetut patjat, LCD-ohjauspaneeli.
Koeajetun vaunun lisävarusteet: Alde-lämmitin 2390 €,
antenni 190 €,
lattialämmitys 800 €, päiväpeite 190 €.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.