30 km/h nopeusrajoitus ei vähennä CO2-päästöjä

Uutiset

Monet uskovat, että kaupunkialueilla nopeusrajoitusten tuntuva pudotus alentaa autojen pakokaasupäästöjä ja saasteita. Saksalainen autoilujärjestö päätti tutkia, lisääkö 30 km/h nopeusrajoitus ilman puhtautta kaupunkialueella. Tulos: ilmanpuhtaus ei parantunut. Sen sijaa liikenteen sujuvuus liikennevalojen vihreän aallon ansiosta vähentää saastevaikutuksia, vaikka nopeus säilyy ennallaan.

Tutkimuksessa mitattiin, aleneeko autojen pakokaasupäästö määrältään, kun nopeus pudotetaan kaupunkikeskuksissa 50 km/h nopeudesta kolmeenkymppiin. Tulos oli selvä - ilman puhtaus ei lisääntynyt.

ADAC ehdottaa nyt, että nopeuden pudottamisen sijasta keskityttäisiin liikenteen sujuvuuden lisäämiseen. Se tapahtuu liikennejärjestelyiden ja varsinkin liikennevalojen ja niiden vihreiden aaltojen avulla. Tällainen ratkaisu alentaisi myös dieselautojen typpipäästöjä. Moderni tekniikka auttaisi leikkaamaan niitä nykytasolta parhaimmillaan jopa 90 %.

Uusi ympäristövyökyke?

Saksassa on hyvin tavallista, että suurempien kaupunkien keskustoissa on ympäristövyöhyke (Umweltzone). Sinne saa ajaa vain sellaisella autolla, jossa on tuulilasissa auton alempia päästöjä osoittava nykyinen vihreä tarra. Parhaillaan suunnitellaan näiden kuitenkin alueiden päästömääräysten kiristämistä. Silloin keskustaan saisivat ajaa vain autot, joiden tuulilasin sininen ympäristömerkki osoittaa auton päästöjen yltävän vielä tiukempiin päästönormeihin.

Liittovaltion ympäristöministeriö on kuitenkin pysäyttänyt hankkeen. Nyt harkitaan uudelleen, saavutetaanko uusilla tiukemmilla normeilla ja kielloilla tavoite parantaa kaupunkien keskusta-alueiden ilman laatua.

ADAC huomauttaa, että päättäjien olisi aikaisempaa tarkemmin harkittava ennen päätöstä uusien rajoitusten ja normien asettamisesta, millaisia vaihtoehtoisia keinoja on käytettävissä. Sujuvan liikenteen mahdollistaminen johtaa kieltoja paremmin tavoitteeseen.

Kommentit