Bild
Seuraava artikkeli

Fiat Ducaton uusi sukupolvi

Uutiset

Fiat Ducato uusiutuu. Kun matkailuautojen perusautojen ylivoimainen ykkönen tuo nyt markkinoille uuden sukupolven, se samalla vastaa kilpailijoittensa malliuudistuksiin.

Fiat Ducato - 6. sukupolvi
 

Kun Fiat puhuu auton kuudennesta mallisukupolvesta, se ei tarkoita vain faceliftiä, vakuuttaa valmistaja.  

Vaikka Ducato ulkoisesti auto muistuttaa paljon edeltäjäänsä, todellisuudessa autoon tehty paljon muutoksia.

Korin korin etuosan erottaa auton oitis edeltäjästä. Valot ja puskuri ovat linjakkaammat. Etupuskuri muodostuu kolmesta palasta, jotta korivaurioita olisi helpompi ja edullisempi korjata. Jäähdyttäjän säleikkö on hieman aikaisempaa matgalampi. Konepeltieä on yläosastaan hieman mataloitettu, eivätkä tuulilasinpyyhkijät enää jää alaosastaan konepellin alle.
 

Moottorit ovat pari vuotta sitten uusiutuneet. Tarjolla ovat  2.0 (115 hv), 2.3 (130 hv) ja 148 hv) sekä 3-litrainen ( 177 hv)  koneet. Ne ovat kaikki nelisylinterisiä välijäähdytettyjä turbodieseleitä.Fiat kertoo kulutuksen nyt pudonneen noin 10 %. Pienimmän kulutuksen moottorin CO2-päästöt ovat enää pakettiautossa 164 g/km. Mootttoreiden yhteydessä on 6-portainen manuaalivaihteisto  tai valinnaisesti automaatti.
 

Auton pyörät ovat 16-tuumaiset.
 

Ducaton kantavuutta on lisätty, niin että mallisto yltää suurimmillaan 4,4 tonniin. Auton koria on vahvistettu. Jarrujen tehoa on lisätty. Pyöränripustusten ja kytkimen kerrotaan myös olevan aikaisempaa kestävämpiä.
 

Kaikissa Ducaton malliversioissa on vakiovarusteena ESP. Se tunnistaa auton kuorman, sen sijainnin  ja vaikutuksen paoinopisteeseen. Vakautusjärjestelmä pyrkii myös estämään auton kaatumisen ja pyörähtämisen ympäri.
 

Kuljettajan työtä helpottaa mäkilähtöavustin (Hill Hilder). Lisävarusteena autoon saa Comfort Matic –automaattivaihteiston, sutimiseneston  ja alamäkihidastimen. Lisää elektroniikkaa ovat mm. kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistava järjestelmä. Monet näistä mukavuutta ja turvallisuutta lisäävistä varusteista ovat valinnaisia.
 

Ohjaamossakin on tapahtunut muutoksia. Istuimien uudelleen muotoilua monet ovat odottaneetkin. Auton radio ja navigointi tapahtuu uusia ominaisuuksia tarjoavan infotainment-järjestelmän avulla.

 

Kannattaa muistaa, että matkailuauton alustana käytetty perusauto poikkeaa varustukseltaan aina jossakin määrin pakettiautosta, vaikka moottorit ja voimansiirto ovatkin samat. Samoin auton akselivälit ja ohjaamon korkeus ovat samanlaiset kuin pakettiautossa. Sen sijaan varustelutasossa saattaa olla eroavuuksia.

 

Matkailuauton valmistaja hankkii perusauton Fiatilta, ja samalla sovitaan, mitkä varusteet autossa ovat vakiona. Tästä seuraa, että useimmiten pohjoismaiden markkinoille (Suomi, Ruotsi ja Norja) matkailuautojen valmistajat hankkivat samanlaisen perusauton, jolle matkailuauto sitten valmistetaan.
 

Uusi Ducato esitellään lehdistölle Italiassa Fiatin koeajoradalla Baloccossa toukokuun 16. päivänä. 

http://www.camper.fi/uutiset/uudistunut-ducato-esiteltiin

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.