Matkailuautojen ESP vesitettiin

Uutiset

EU:ssa otettiin merkillinen taka-askel, kun matkailuautojen ESP-pakko vesitettiin tammikuussa. Aikaisemmin oli määrätty, että ajovakauden hallinta (ESP) tuli pakolliseksi kaikkiin marraskuusta 2014 alkaen uuden tyyppihyväksynnän määräysten mukaisesti valmistettaviin autoihin. Määräys kuitenkin vesitettiin. Siksi ESP-pakkoa ei uusissa matkailuautojen tyyppihyväksyntävaatimuksissa edelleenkään ole.

 

Kaikissa uusissa henkilöautoissa on jo vuosia ollut ajovakautuksen hallintajärjestelmä pakollinen. Ilman tätä ajoneuvon pyörähtämistä ja ajoradalta suistumista estävää elektronista järjestelmää ei uusia henkilöautoja saa lainkaan myydä Euroopan markkinoilla.

Myös matkailuautoissa järjestelmä määrättiin pakolliseksi runsas vuosi sitten, jos auto valmistetaan uusien tyyppihyväksyntänormien mukaisesti.  Viime kesästä alkaen useat valmistajat ryhtyivät toimimaan tämän normin mukaisesti. ESP tuli vakiovarusteeksi.

 

Käsittämätön päätös

 

Sitten tapahtui jotakin hyvin merkillistä. Tammikuussa 2014 EU:n komissio antoi uudet tyypitysohjeet. Niissä ESP ei enää olekaan matkailuautoissa pakollinen varuste. Valmistaja saa jättää sen pois, vaikka autot valmistetaan uusien tyyppihyväksyntänormien mukaisesti.

  •                Tämä asia selviää Asetuksesta (EU) N:o 214/2014,(tulee voimaan kaikille käyttöönotettaville
                   matkailuautoille 1.11.2014). Asetukseen sisältyvässä taulukossa sivulla 7  kohta 9A on mainittu
                   mainitut alaviitteet G ja A1 sivulla 59.

Toivomus

  •  

EU:n tavoitteena on puolittaa maantieliikenteessä kuolleiden määrä vuoteen 2020 mennessä verrattuna lukuun, jossa oltiin vuonna 2010. ESP:stä luopuminen matkailuautoissa on tämän päätöksen vastainen toimenpide, olkoonkin, että kuolemaan johtaneita pyörähtämis- ja suistumisonnettomuuksia on sattunut matkailuautoille äärettömän vähän.

 

Toivottavasti Suomen markkinoille ei tuoda lainkaan sellaisia uusia matkailuautoja, joissa  ESP on tammikuussa julkaistun tyypitysohjeiston mukaan luokiteltu valinnaisvarusteeksi. Jos kaikissa uusissa matkailuautoissa ESP olisi vakiovaruste, sen valmistushinta hinta olisi korkeintaan parisataa euroa. Se on pieni hinta ominaisuudesta, joka saattaa pelastaa elämän.
 

Nyt tarvitaan naisen logiikkaa 
 

Kun matkailuautojen suurin sallittu nopeus nostettiin aikaisemmasta 80 km/h nopeuteen 100 km/h, edellytyksenä oli lukkiutumattomat jarrut ja kuljettajan airbag. Monet matkailuautoja Suomeen tuovat yritykset tilasivat autot  näin, eivätkä varustaneet autoja apukuljettajan airbagillä. Pidin tällaista linjaa nurinkurisena ja suorastaan tyhmyytenä. Esitin toivomuksen, ettei tällaisia autoja lainkaan tilattaisi Suomeen, vaan autoissa olisi aina kaksi airbagia. Osa kauppiaista suhtautui asiaan varsin vähättelevästi.

Monissa perheissä naiset kuitenkin totesivat, että heidän henkensä tai vammautumisensa ei ole vähempiarvoinen seikka kuin kuljettajan (yleensä mies). Niinpä he pistivät kaupan ehdoksi sen, että kummallakin etuistuimella on airbag. Nyt tätä pidetään itsestäänselvyytenä.

Uskon, että naiset voivat painostaa autojen myyjät toimimaan ESP:n osalta samalla tavalla kuin airbagin kohdalla, jos kauppiaat ja miehet eivät itse asiaa ymmärrä.

 

Jo yli 100 miljoonaa ESP:tä valmistettu
 

Bosch on valmistanut jo yli 100 miljoonaa ESP-järjestelmää uusiin henkilöautoihin. Se pitää ESP:tä auton tärkeimpänä turvajärjestelmänä heti turvavyön jälkeen. Tutkimusten mukaan ESP voi estää jopa 80 prosenttia suistumisonnettomuuksista. Saksalaisen onnettomuustietokannan (GIDAS) mukaan pelkästään Saksassa yhteensä 540 henkeä säästyi ajonvakautusjärjestelmän ansiosta vuonna 2011.
 

Yhä useammat maat tekevät järjestelmän pakolliseksi uusissa ajoneuvoissa. Euroopassa se on ollut pakollinen kaikille henkilöautoille, jotka ovat saaneet tyyppihyväksynnän lokakuun 2011 jälkeen. 

 

Jorma Viitanen

Kommentit