Matkailuautojen ESP-vertailutesti

Uutiset

Ajovakauden hallinta ESP on jo kaikkien uusien matkailuautojen vakiovaruste, eikä marraskuun alusta alkaen missään EU-alueella saa uusia autoja lainkaan myydä ilman ESP:tä. Mutta parantaako ESP matkailuauton ajo-ominaisuuksia? Saksan Autoliitto ADAC teki vertailutestin.

ADACin testissä oli joukko uusia autoja, joissa oli ESP ja saman valmistajan autoja, joissa ei ESP:tä ollut Mukana testissä olivat:

• Frankia FF2 (ei ESP:tä- alusta Fiat), Frankia T 6400 SD-B (ESP, alusta Mercedes),
• Sun Living Flexo SP (ei ESP:tä, alusta Fiat), Adria Twin SF (ESP, alusta Fiat) ja
• HYMER Exsis-i 512 (ilman ESP, alusta Ford) ja ESP:llä (alusta Ford).

Ennen testiä autoihinlastattiin äydet kaasupullot sekä täytettiin polttoainetankki ja tuorevesisäiliö.
Autot lastattiin kantavuuden ylärajaan. Jotta malleja, joiden kantavuus oli 3,3 tonnia, voitiin verrata 3,5 tonnisiin, raskaampien paino kevennettiin 3,3-tonniin. Samalla pidettiin huoli siitä, että auton lastaus oli tehty tasaisesti, ja autojen akselipainot olivat mahdollisimman edulliset valmistajan ohjeitten mukaisesti.

Testissä autoilla ajettiin kaksoiskaistanvaihto kuivalla ajoradalla sekä mutkatieosuus sileällä, mutta vedellä kastellulla ajoradalla.

Tulokset

Mercedeksen ja Fordin valustalle valmistetut autot, joissa oli ESP saivat selkeästi paremmat arvosanat sekä väistötestissä että mutkatietestissä verrattuna autoihin, joissa ei ollut ESP:tä.

Fiatin alustalle valmistettu Adria, jossa oli ESP, jäi edellisistä. Kuitenkin se oli parempi kuin mikään ilman ESP:tä oleva auto riippumatta alustavalmistajasta.

ESP:n vaikutus tuntui kaikkein eniten Fordin alustalle valmistetussa Hymerissä, joka ilman ESP:tä oli testin huonoin. Hyvin ei mestynyt myöskään Fiatin alustalle valmistettu Frankia ilman ESP:tä.

Testi osoitti, että
ESP parantaa aina autojen ajo-ominaisuuksia,
mutta alustan valmistajien välillä on myös eroja siinä, kuinka ESP toimii.

Testiautoissa Mercedeksen ESP oli paras, eikä Fordin ESP jäänyt siitä paljoakaan. Fiatin ESP jäi edellisistä selvästi sekä väistökokeessa että mutkatietestissä. Kuitenkin auto oli parempi kuin ilman ESP:tä.

Testitulos koskee vain testissä mukana olleita autoja. Kun matkailuautojen ESP on nyt valmistettavissa autoissa EU-normin määräämä vakiovaruste, on luultavaa, että eri alustavalmistajien ESP-järjestelmiä jatkuvasti kehitetään. Siksi uusiempien autojen ominaisuudet ovat mitä luultavimmin parempia kuin ne, joita autoissa oli ennen ESP:n pakollisuutta.

Lisää tietoa: http://www.adac.de/_mmm/pdf/2013_WoMoESP_142_170727.pdf

Kommentit