Bild
Seuraava artikkeli

Uusien matkailuautojen myynti tammi-helmikuussa

Uutiset

Vaikka helmikuussa uusia matkailuautoja rekisteröitiin 9 kappaletta viime vuotista vähemmän,
vuoden 2017 kahden ensimmäisen kuukauden ensirekisteröintimäärä on viime vuotta suurempi (+ 13 kappaletta ja + 8,3 % ).

Uusien matkailuautojen ensirekisteröintiluvut sisältyvät henkilöautojen kokonaismäärään. Sekin jäi helmikuussa pienemmäksi kuin vuosi sitten (- 5 % ). Mutta tammi-helmikuussa uusien henkilöautojen kokonaismäärä oli  + 2,1 % edellisvuoden tammi-helmikuun määrää suurempi. Näihin lukuihin verrattuna matkailuajoneuvokauppa sujuu hyvin.

Ensirekisteröintiluvut eivät kuvaa suoraan uusien autojen kauppaa

Ensirekisteröintiluvut eivät  kuvaa uusien autojen markkinoiden muutoksia täsmällisesti vaan viiveellä. Oikeampi kuva saataisiin solmittujen kauppojen ja tehtyjen tilausten muutoksista. Tällaisia tietoja ei kuitenkaan julkisteta.

Valtiovallan toimenpiteillä usein tavallisten henkilöautojen markkinoihin vaikutuksia, joista kaikki eivät näy oitis rekisteröintiluvuissa. Hyvä esimerkki siitä on osan viime vuotta vaikuttanut uusien henkilöautojen ostajille annettu tuki vähän CO2-päästöjä aiheuittavien autojen ostajille.   Tuki ohjasi ostajia valitsemaan autoja, joiden CO2-päästöt ovat pienet. Valtiovallan tavoitteena oli saada vanhempien autojen ostajat vaihtamaan autonsa uusiin vähäpäästöisiin autoihin sekä tällaisten autojen poistumiseen ajoneuvokannasta. Tavoite ainakin osittain saavutettiin.

Tällaiset valtiovallan toimenpiteet saattavat muuttaa autokaupoan normaalia rytmiä. Sen seurauksena peräkkaisten vuosien ja niiden kuukausien vertailu saattaa aiheutua tällaisista epätavallisista olosuhteista. MArkkinoiden muutoksien seuraamisessa se tulisi tietysti ottaa huomioon.

Matkailuautojen kauppaan eivät  valtion hetkelliset ympäristötavoitteiden saavuttamiseen tähtäävät tukitoimet uusien autojen ostajille ole viime vuoden aikana vaikuttaneet.  Matkailuautoissa on iso moottori, eikä autojen CO2-päästöjen vuoksi tällaiset autot voineet tulla tukitoimien kohteeksi. Se olisi muutoinkin ollut mahdotonta, sillä uusien matkailuautojen   CO2-päästötietoa ei ole merkitty ajoneuvorekisteriin lainkaan.

Ensirekisteröintitietojen ja ajoneuvokaupan välinen ajallinen pulma on kuitenkin havaittavissa matkailuautojenkin kohdalla.

Kun Keski-Euroopan suurilla markkinoilla uusien matkailuautojen kauppa edelleen on kasvussa, suomalaiset uusia matkailuautoja ostavat saattavat helposti olla tilanteessa, joka on vielä hankalampi kuin tavallisten henkilöautojen ostajilla. Autojen toimitusajat venyvät usein useiden kuukausien mittaisiksi. Siksi tänään maaliskuun alussa uutta matkailuautoa ostava joutuu helposti odottamaan autoaan loppukesään tai jopa ensi syksyyn, ainakin jos auton tehdasvarustelu on poikkeuksellinen.

Poikkeus edellä mainittuun ovat sellaiset Suomeen tuodut pakettiautot, jotka ennen niiden autoveron maksua on muutoskatsastettu autoverottomiksi matkailuautoiksi.  Ne säilyttävät pakettiautoina niille valmistajan antaman tyyppitodistukseen merkityn CO2-päästötiedon. Suomessa  tämä tieto alentaa useimmiten auton ajoneuvoveroa. Muutoskatsastuksen jälkeenkin auto saa pitää pakettiauton valmistajan antaman CO2-tiedon. Sen ansiosta tällaisen autoverottoman matkailuauton ajoneuvovero ei määräydy ajoneuvon kokonaismassan mukaan kuten muilla matkailuautoilla.

Tällaiisten Suomessa yleensä pakettiautosta muutoskatsastuksen kautta autoverottomiksi matkailuautoiksi valmistettujen autojen osuus on uusien autojen markkinoista 20 - 30 %. Oheisen Matkailuajoneuvotuojat ry:n tuottaman taulukon luvuissa tällaiset autot sisältyvät kohtaan "Muut ". (Jos taulukko ei ruudullasi näy kokonaan, klikkaa kuvaa ja tekstiä "näytä kuva").

Hobby kiilaisi uusien matkailuautojen merkkinoiden kärkikastiin?

Hobby on ollut vuosia Suomessa selkeä matkailuvaunujen markkinajohtaja. Sen sijaan se ei ole onnistunut lähimainkaan samalla tavalla matkailuautojen myynnissä. Tammi-helmikuun luvut ovat kuitenkin hämmästyttäviä. Merkki on kiilannut itsensä kahden kuukauden jälkeen kolmanneksi, ja sen markkinaosuus on yli 10 %.

Kannattaa kuitenkin huomata, että helmikuussa ensirekisteröintimäärä oli sama kuin vuosi sitten.  Mistä syynä on kysymys. Kolme vaihtoehtoa voisi selittää ilmiön:
(1.) Jotkin matkailuautojen myyjät tilasivat itselleen tällaisia autoja tammikuun messuja varten. (2.) Joku osti edullisesti erän autoja ja rekisterööi ne. Se nosti tammikuun lukuja, mutta vain hetkellisesti. (3.) Kolmas vaihtoehto on se, että Hobbyn matkailuautojen myynti on todellakin noussut. Jos seuraavien autojen toimitusajankohta osuu vasta kevään ja kesän kuukausille, voimme silloin nähdä, onko Hobby tehnyt matkailuautoillaankin läpimurron Suomen markkinoilla.

Merkittävämpi muutos saattaa olla kyseessä Bürstnerin kohdalla. Tammi-helmikuussa merkin autoja on ensirekisteröity 22 kappaletta. Määrä on 14 autoa enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Samalla merkin markkinaosuus nousi 5 prosentin tasolta  13 prosentin osuuteen. Se merkitsi markkinoiden kakkospaikkaa!

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.